När andra länder försöker begränsa sina medborgares användande av sociala medier och framför allt spridandet av kritik genom dessa så gör Sverige tvärt om genom att tilldela sitt högst officiella twitterkonto till vanliga (noga utvalda) medborgare.

Vad kan då ett företag lära sig om marknadsföring av vad @sweden har gjort? Var öppna och dela med er! De har vågat vara ärliga, de har gett makten åt folket. Visserligen utvalda delar av folket men ändå. Men de vill ge oss och hela världen en mer nyanserad bild av Sverige. Och det kan du som företagare också göra genom att våga gå över gränserna mellan branscher och lära dig av andra. För vad är @swedens knep egentligen, mer än att lämna över twitterkontot till praktikanten med en del avvikande åsikter och nya ingångar?

Att översätta en sådan här grej till mindre företag och organisationer borde inte vara så svårt. Det gäller såklart att välja sina evangelister noga. Med noga menar jag inte mesigt, att bara välja ja-sägare är inte rätt väg. Men att våga vara ärlig i sin marknadsföring borde ju helt klart vara det nya svarta. Alla som sysslar med sociala medier vet hur smarta våra konsumenter är. Hur skiftande våra målgrupper och hur vi måste fokusera på kommunikation och bemötande för att nå dit vi vill. Och det gör vi inte genom att twittra om gula vetefält, träskor, surströmming och blondiner eller genom att hålla klubb för inbördes beundran. Vi måste som företag vara så kompetenta att vi själva gör omvärldsanalysen för att sedan kan ta vara på och använda oss av den positiva och negativa kritik som kommer in.

Lika lätt som vi identifierar ett troll i kommentatorsfältet på aftonbladet.se, lika lätt identifierar kunderna ett trollande företag som enbart matar ut information, eller som kör med standardiserade svar i kundtjänsten.

Att låta kunderna vara delaktiga och ta deras råd och kritik på allvar kan bara vara av godo. Det är ju för kundernas skull vi befinner oss i social medier. Eller? Vad sa du där längst bak? Du är där för att tjäna pengar? Ok, sorry mannen, fel svar. Läs på hemläxan igen. Sociala medier är inte din kassako. Men de är lika viktigt om man tänker långsiktigt och vill bygga upp en god kundrelation. Det är där du som företagare lär dig lägga örat mot marken och lyssna. Det är där du lär dig hur nästa produkt ska utformas och det är där du får tag i den där värdefulla informationen som du tidigare fick betala dyra pengar för i form av klipptjänster, adressregister och enkätundersökningar.

@sweden har vågat ta steget ut i det utmanande landskap som är marknadsföring i sociala medier. Det tycker jag är en bra indikator på att det börjar bli dags att sluta se ner på mediet och verkligen inse vilka möjligheter som finns i transparens och respekt för kunden.

/Eva Axbrink