I dagarna har företaget Ocean Marketing blivit en visa på nätet. Komplett med egen Youtubevideo och allt. Att Ocean Marketing gör en PR miss utan dess like genom att inte ta sina kunder på allvar och förnedra dem i sin kundtjänst är helt uppenbart, sådant händer allt som oftast, folk bråkar med kundtjänstmedarbetare. Vad som inte händer lika ofta är att Ocean Marketing fått vad de förtjänat och blivit granskade in på bara huden av ett uppbåd av jullediga internetjunkies som snabbt och lätt grävt fram att företagets hemsida är ett falsarium med inklippta artiklar, blogginlägg och till och med kopierade beskrivningar av företagets tjänster.

Om ni tyckte att Paypals miss i början av december var illa så är det inget emot detta. Paypal är ett multinationellt företag i bankbranschen med viktiga samarbetspartners. Ocean marketing är inte det. Ocean marketing är ett relativt litet företag som byggt upp sin verksamhet på att hantera PR åt sina kunder och som dessutom specialicerat sig på sociala medier och SEO.

Att deras anställda A: beter sig illa mot sina kunder B: inte begriper följderna av detta och C: att deras hemsida där de utger sig för att arbeta transparent, bygga sitt varumärke på ärlighet, integritet och något som de kallar “rättfram expertis” är en enda stor bluff, är naturligtvis fullständigt förkastligt.

Sättet som Ocenan Marketing blivit nedmoterade på visar med all önskvärd tydlighet att det inte lönar sig för företag att försöka bluffa på nätet idag. Återigen är det mantrat om respekten för kunden som måste tas om. Kanske var det så någon gång för länge sedan i landet Långtbortombergen att företag kunde uppföra sig i princip hur som helst mot sina kunder och ändå göra affärer och överleva,men de dagarna är förbi.

Visst kan man tycka att detta ställer höga krav på företag. Personligen tycker jag inte det, enligt min mening borde det vara självklart för företag att vara genuina och arbeta så transparent som det bara går. Inte bara för att det är det rätta att göra rent moraliskt utan också för att det i dessa tider är något av ett affärsmässigt självmord att göra något annat.