Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

När du kommer till jobbet fredagen den 30 mars kommer er företagssida på Facebook se annorlunda ut. Timeline som redan funnits ett tag för privata konton kommer också inta företagssidorna permanent. Kanske visste du redan detta och påbörjat arbetet eller så kommer paniken nu att ta stryptag på dig.

Lugn bara, du har fortfarande tid på dig att sakta ta kontroll över situationen och ditt företags Timeline.

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

Hur kommer jag igång?

Högst upp på din sida dyker det upp en ruta som informerar att Timeline är igång. Genom att trycka på preview-knappen kan du redan nu komma igång med arbetet att anpassa er företagssida. Det fina med preview är att du kan pyssla i det fördolda och sidan kommer inte att ändras förrän du väljer att publicera.

Vad är skillnaden?

Den första stora skillnaden är att hela sidan kommer bli utformad efter en tidslinje uppdelat i två spalter. Det är lite stökigt för ögat i början men folk har redan börjat vänja sig. Era besökare kan med Timeline snabbt få en uppfattning om när ditt företag startats och stora händelser under vägens gång så som produktlanseringar, fusioner, och nyanställningar genom att bara scrolla igenom er Timeline.

Att byta kontor medför både positiva och negativa förändringar. Trots större och ljusare lokaler med utrymme att växa i kan plötsligt fredagsfikat bli tristare eftersom det inte längre finns ett bra konditori runt hörnet. Samma sak är det med Timeline. Din förbestämda landningssida försvinner men däremot kan olika inlägg markeras som viktiga så de håller sig kvar överst i flödet upp till sju dagar, istället som nu gradvis glida nedåt med att innehåll fylls på. Ni kan välja att exponera viktigare inlägg över de båda spalterna för att ges ännu mer uppmärksamhet.

prosocyal-timeline-facebook-feffe-kaufmann

Den nya layouten kommer med en rad förändringar. Det kommer medföra lite extra arbete vid konvertering till nya sidan eftersom profilbilden krymper och en ny fullbredds Cover photo födds. Precis som på din personliga Timeline.

För att börja med profilbilden så krymper den från 180 x 540px till 125 x 125px. Bakom din logotyp eller profilbild kan du nu lägga ett Cover photo. Den har storleken 851 x 315px. Det finns några saker att tänka på när du skapar denna bild. Det är inte okej att använda denna plats som en banner med erbjudanden och den får heller inte vara till största delen textbaserad. Var kreativ och personlig. Se till att dina besökare lockas in på er sida.

Dina sidor (custom tabs) som du själv kontrollerar får nu ett större utrymme att visuellt fördjupa och förmedla ditt varumärke. Från 520px till 780px. Så även här blir det merarbete.

Alla custom tabs och olika appar som ni lagt till på er sida kommer att hamna under en flik och visas som större thumbnails. Dessa går också att designa om för att se mer inbjudande ut för era besökare att klicka sig vidare på.

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

Ta kontrollen

Förbered dig innan du sätter dig med Timeline. Ha bilder färdiga i rätta mått så går det hyfsat snabbt att navigera sig i genom det hela. Låt hellre Facebooks isyxa huggas in hårt i väggen än smyga sig på dig bakifrån. En punkterad lunga (läs istället: en icke förberedd Timeline-sida) är inte hela världen. Vi överlever längre än vad man kan tro på en lunga men det är för den delen bara dumt att utsätta sig för det besväret.

Det finns två saker att bära med sig. Story telling och bilder. Via bilderna kan du fånga besökarna på ett helt annat sätt nu. Du har din tids axel, nu behövs historian. Så fyll den. Men även här kan det vara bra att tänka visuellt.

Du har tid på dig. Du har tid att göra det snyggt. Investera i framtiden och lägg ner lite arbete. Fånga ditt varumärke och snärj dina kunder. First impressions last ;)

Länkar för vidareläsning: