transparens-feffe-kaufmann-prosocyal-fläckriktig

Varför företag som beter sig mer mänskligt genom att visa sina flosker äger.

Definitionen av FLÄCKRIKTIG*

Motsatsen till fläckfri. En ny sammansättning av fläckfri och uppriktighet. Person eller företag som är ärlig med sina misstag och som gör något åt det istället för gömma och mörka problemet.
Konsumenter förväntar sig inte att företag är fläckfria. För den delen inte andra företag heller. Faktum är att konsumenter omfamnar och tar tills sig företag som är FLÄCKRIKTIGA* och trots att de har sina avigsidor och gjort sina misstag så kan de vara fantastiska. Att fela är mänskligt och vi känner alla igen oss i det. Vi gör alla misstag, förr eller senare. Varumärken som visar transparens, empati, generositet, ödmjukhet, flexibilitet, mognad, humor, karaktär och mänsklighet är framtiden.

Det finns två nyckelfaktorer som spär på denna trenden:

Mänskliga varumärken: Allt från avsky av kapitalistisk företagsverksamhet till påverkan av online-kultur (med sin ärlighet och direkthet),driver konsumenter bort från intetsägande, tråkiga märken till förmån för varumärken med viss personlighet.

Transparensens triumf: Konsumenterna gynnas av nästan total och fullkomlig transparens (och får ändå reda på brister), som en följd av en strid ström av lättillgängliga recensioner, läckage och betyg via nätet.

transparens-feffe-kaufmann-prosocyal-fläckriktig

Mänskliga varumärken

”Det ligger i människans natur att folk har svårt att verkligen få kontakt med, vara nära, eller egentligen lita på andra människor som (låtsas att de) inte har några svagheter, brister eller misstag i bagaget.”

Kunder förstår mer och mer att personlighet och vinst går att kombinera. Det finns massor av märken som går att relatera till dessa två punkter som WESC, Patagonia, Brämhults etc. Med alla företag som lyckas vara personliga, rimliga, hjälpfulla, roliga och i viss mån mänskliga ökar svårigheterna för traditionella företag att överleva. En undersökning från Havas Media från november 2011 visar att att de flesta skulle inte sakna om 70 procent av alla företag försvann.

Online-kulturen som är direkt, opolerad och till viss mån rå försvårar företag att gömma sig bakom en affärsmässig och anonym fasad. Bland människor och deras bloggar har öppenheten kontinuerligt ökat. Naturligt följd blir då att internets population kräver samma öppenhet från företag och myndigheter. Det finns två saker att tänka på varför det kommer fortsätta

Transparensens triumf

Att transparens kommer fortsätta vara en trend bland varumärken och företag är säkert. Den påtvingade öppenheten som Wikileaks och kunskapsgiriga individer bjudit regeringar, företag, varumärken och privatpersoner kommer inte sluta. Det är lika att förbereda för en värld där allt är tillgängligt. Med konsumenter som sannolikt kommer att ta reda på allt om dina produkter, tjänster och verksamheter ändå så är det lika att gilla läget.

prosocyal-feffe-kaufmann-fläckriktig-

Det finns två saker att tänka på:

1. Felfrihet är en illusion, och faktiskt en skadlig sådan. Isolerade negativa kommentarer dödar inte varumärken. I själva verket gäller det motsatta: människors förtroende för positiva recensioner som finns tillsammans med dem ökar. Konsumenterna är inte dumma, de vet att inga produkter kommer att tillfredsställa alla hela tiden.
60 procent av konsumenterna litar på omdömen mer när de ser både bra och dåliga betyg, medan 30 procent misstänkt censur eller fejkade recensioner om det inte finns någranegativa kommentarer eller omdömen (Källa: Reevoo.com, januari 2012).

2. Saker kommer att gå fel. Samtidigt som konsumenterna aldrig kunnat klaga mer högljutt, har nu också varumärken möjlighet att reagera och svara. Om klagomålen hanteras väl kan även brister bli ”fläckriktiga”och dåliga rykten dödas innan de tar eld. 76 procent av dem som klagade på Twitter fick inget svar från varumärket. Men bland dem som kontaktades gillade eller älskade 83 procent att varumärket svarade och 85% var nöjda med svaret (Källa: Maritz Research, september 2011).

Andra som skriver om transparens:

The transparent organisation

Transparens handlar om klarspråk

Transparens är en viktig konkurrensfördel