google-plus-feffe-kaufmann-prosocyal

Google+ vs Facebook

I januari i år passerade Google+ över 90-miljonerstrecket. Kanske inte det mest märkvärdiga streck om man jämför med Facebook´s överväldigande 850 miljoner anhängare. Eller för sätta det hela i ett större perspektiv 12,5 procent av jordens befolkning. Men nu är det inte Facebook som står i fokus utan Google+.

Båda är väldigt snarlika men på några punkter skiljer de sig åt och kräver därför olika strategier. Det man måste komma ihåg är att Facebook är ett genuint socialt nätverk, och det är dess styrka. Google + verkar vara ett socialt nätverk, men är egentligen en representation av utvecklingen och av användarnas beteende knutet till relevant innehåll, sökningar, upptäckbarhet, och anslutning.

Att Google+ är att räkna med är inte konstigt, speciellt inte om man ser till den nordiska marknaden då det är Google av alla sökmotorer som äger. Annat är det i USA där Bing, Yahoo och Ask tagit marknadsandelar.

Så vilka fördelar finns det för företag att gå med i Google+?

1. Du som företag kan följa dina kunder. Det blir lättare att konversera med din målgrupp. Man kan lättare ha koll på vad målgruppen har diskussioner kring, på så sätt får man nya möjligheter att interagera med dem. Det fina med melodin är att likt Facebook så väljer man själv vad olika följare ska se, så det skapar inga integritetsproblem.

brand-page-circles-prosocyal

2. Det går att separera kunder (alla man följer) in i olika segment. Via cirklarna kan man enkelt dela upp dem i VIP, nya kunder, konkurrenter etc. Därmed kan också olika meddelanden och budskap framföras till de olika grupperna för att bättre passa målgrupperna.

3. Hangouts är en grym gratistjänst. Det är videokonferenser via webbläsaren eller en mobiltelefon. Hangouts har stöd för videosamtal med upp till tio personer samtidigt och kan användas till en mängd intressanta saker för ditt företag. Det är bara upp till er var gränserna går.

4. Chatten inkluderar inte bara de man har i sina cirklar, utan även de som man har gmail-adresser till. Så via den kan man komma i direktkontakt med både kunder och anställda. Den fungerar också utmärkt

music-Google-Search1-prosocyal

5. Genom att låta någon i företaget agera ambassadör och ha en egen profilsida för företaget, kan man också hamna på förstasidan vid sökningar utan att slåss med de stora SEO-vargarna. Viktigt är att skriva in företagets namn i profilbeskrivningen eller ”om”-sektionen. En annan fördel med detta tillvägagångssätt är att man då kan följa personer, företag, konkurrenter och nya målgrupper utan att de följer en tillbaka. På Google+ Pages (företagssidan) kan man bara följa de som följer ens företag.

6. Google+ är även integrerat med rss-tjänsten Google Reader. Därför går det snabbt att dela med dig av intressanta artiklar till dina kunder eller anställda på Google+. Värt att nämna igen är nämligen att vara social. Fyll på med mycket mer än bara egen marknadsföring. Se till att ha dialoger med dina kunder och fyll på med relevant content som du hittar. Bjud på din kunskap. Ingen äger kunskap.

Slutsats

Jag anser att det är bra att etablera sig snarast möjligast på Google+. Visserligen har många Google-tjänster kommit och gått och nyligen stängdes Google-wave ner. Är man med från början och hunnit bli van vid forumet och alla dess möjligheter så har man redan där visat ryggen mot konkurrenterna och utökat försprånget.
Mycket tyder på att Google håller på att föra samman alla olika delar till en plattform, och det är en stor understödjande anledning till att Google+ kommer att fortsätta existera. YouTube som är en social plattform med film är stor nog att hålla ”plusset” på benen i kombination med alla andra Google-tjänster.

Kommentera gärna för eller emot. Tycker ni jag missat någon annan väsentlig del så lägg gärna till det här under.