Intelligent-varumärken-skapar-viralitet-prosocyal-feffe-kaufmann I dagens läge finns det knappt några framåtsträvande företag, stora som små, som inte bevakar de olika kanaler på webben för lyssna in på vad som sägs om dem. Att göra så skapar en djupare förståelse för sina målgrupper och kunder. Det ger möjligheter att hitta nya subgrupperingar med intresse för era produkter eller tjänster, men också besvara kritik innan den urartar och blir direkt skadlig för varumärket. Att finnas där med ”stora örat” kan vara ett sätt att crowdsourca utvecklingsmöjligheter för just ditt företag genom, upptäcka buggar eller bara få idéer till finkalibrering av er tjänst.. Omvärldsbevaka är således lika viktigt som nödvändig i dagens läge. Detta skriver jag inte bara för att Prosocyal är ett verktyg som gör just det, utan genom lyssna och agera kan man lyfta sitt varumärke och skapa viralitet runt det utan stora pengar och insatser genom att bekräfta dina kunder. Intelligenta-varumärken-prosocyal-feffe-kaufmann

Ingenting är större för ett varumärke än att få kunden att känna sig sedd

Via all omvärldsbevakning får man också en överblick av kundernas behov och massa annan information relaterad till dem. Gåtan för mig är varför få varumärken reagerar aktivt på den informationen. Att göra det kan ge oanade positiva konsekvenser och kan skapa ambassadörer för livet för ert varumärke. Man kan se det som en förlängning av kundtjänst där företaget själv verifierar problem och åtgärdar dem utan (innan) att kunden ens bett om det. Väljer man dessutom inflytelserika kunder som påverkar sin umgängeskrets, sina kollegor eller sin läskrets på nätet sprids ordet fort.

Vi har sett massvis av exempel

I blogginlägget: How a Tweet led me to the best Coffee & Customer Service in San Francisco beskriver den australiensiska kvinnan hur hon i jakt på gott kaffe i USA twittrade med @Sydneycafes för råd. Bland förslagen valde hon att besöka Beanhunter.com. Den sena timmen gjorde att hon istället valde att fara ditt för frukostkaffe dagen efter och skickar därför en tweet till dem att hon kommer. Svaret hon fick var:

From @MavelousSF. @SocMediologist oh no, we’re closed on Sun. But if u tell me time u’ll stop by, I’d be glad to make u some coffee. Im not far from cafe.

Självklart for hon dit och två koppar kaffe blev det också. Slutsatsen man kan dra här är om hon någonsin blir frågad vart man ska dricka kaffe i USA kommer det självklara svaret vara Beanhunter.

intelligenta-varumärken-prosocyal-feffe-kaufmann-klm-spelning-dj-

Ett annat magisk exempel på detta är Private Dance Jet där KLM gick ut på Twitter att de skulle börja flyga sträckan Amsterdam – Miami. En holländsk DJ opponerade sig och tyckte det var synd att de inte började flyga den sträckan en vecka tidigare så folk kunde åka till till en grymt fest. KLM agerade direkt och bad honom att återkomma när han fyllt planet. Han vände sig mot sina DJ-vänner och på fem timmar senare var det problemet löst. KLM flög över dem gratis och vips så hade man skapat en viral historia som ger varumärket KLM mervärde än bara ett flybolag. Men historien slutar inte där. Guinness rekordbok var på plats för dokumentera världens högst belägna fest. På 35000 fot drog de igång skivspelarna och gigget öste loss. intelligenta-varumärken-prosocyal-feffe-kaufmann-kött-lady-gaga Ett tredje och sista exempel går till tweeten som ledde fram till en efterlängtad köttmåltid. En hungrig man twittrade ut till Morton´s om sin hunger och att han gärna skulle bli mött på flygplatsen med en ”porterhouse steak” när han landa om två timmar. Sagt och gjort agerade Morton´s på det och skickade en kypare till flygplatsen med hans önskning. Det hela plockades upp av pressen och ledde hela vägen till TV-nyheterna. intelligenta-varumärken-prosocyal-feffe-kaufmann-kött-lady-gaga

Var kreativ och gör det nu –

 snart är det för sent

Jag vill med dessa exempel så frön i huvudet på er oavsett om du driver ett liten enskild firma eller sitter på marknadsavdelningen på ett större bolag. Än så länge är det fortfarande väldigt sällsynt att företag agerar som beskrivet här över så det finns all möjlighet att på ett kreativt sätt skapa buzz runt er och ert varumärke. I mina ögon så är det oftast de små handlingarna som lämnar stora avtryck. Man behöver inte fylla plan och flyga över atlanten för att få folk att känna sig sedda. Inled den mänskliga kontakten nu och se er kunder än mer. Visa att ni verkligen bryr er. Var ett intelligent varumärke.

Det blir spännande att se vem som snart sitter i TV4 Twitterkåta morgonsoffa på grund av just en sådan gest och om detta inlägg kanske föranledde det hela. Troligtvis inte men ibland är det kul att leka med tanken att man faktiskt skapar ringar på vattnet med sina ord utformade till inlägg. Har ni än fler bra case att ta upp i ämnet posta då gärna dem i kommentarsfältet här under även egna reflektioner är mer än välkomna.