Jag kan inte säga att jag var varken imponerad eller överförtjust när Klout släpptes. Även efter det att jag signa upp och aktivt började titta mig omkring i Klout för att fördjupa mig. Men efter ett tag insåg jag fördelen med tjänsten. Klout är ett försök att addera metodik till det sociala nätverkandet och våra online interaktioner med varandra.

Din profil på Klout baseras helt enkelt på dina nätverksvanor. Desto mer aktiv du är på nätet i termer av nätverkande, mer människor du känner och följer och blir följd tillbaka ju bättre. Antingen via Facebook, Twitter, dina bloggar och många andra kanaler. Klout fungerar som en online-övervakare om hur väl du använder och samverkar med ditt nätverk. Du borde bry dig om Klout eftersom det sociala nätverkade påverkar och medför konsekvenser i det stora hela. Jag ska förenkla och punkta upp vad jag menar med kraften i socialt nätverkande:

  • Det är lätt att hitta likasinnade
  • Det är lätt att samlas och organiseras med sociala nätverk
  • Det skapar broar mellan olika nätverk och grupperingar
  • Det uppmanar till yttrandefrihet
  • Det är tillgängligt från överallt
  • Informationsspridning, allt ifrån tips till varningar

Klout i marknadsföringssyfte

Genom att använda Klout kan man strategiskt hitta olika personer som faktiskt aktivt influerar sitt nätverk för sitt syfte och engagera dem personligen. För att exemplifiera detta tänkte jag använda mig. Jag har nyligen varit över ett år på Twitter och började att använda kanalen på allvar i och med mina studier på Medieinstitutet som började hösten 2011. Och alla andra kanaler för den delen. Jag har också aktivt nätverkat IRL genom att närvara på av frukostseminarier och events runt om i landet. För att riktigt visa skillnaden tänkte jag jämföra mig med en stor mediapersonlighet, Adam Alsing, vars namn inte behöver någon närmare introduktion. För att vara på den säkra sidan så länkar jag hans namn.

Som ni ser över så har herr Alsing drygt hundra gånger fler följare på Twitter än jag med min 800 fina. Även på Facebook har han 2699 vänner mot mina 875. Alsings megafonteknik på sina kanaler utan interagering straffar honom hårt och gör honom inte till en fullgod ”influencer”.

Det lönar sig att leta efter dina influencers

Att lägga ner tid på att söka efter rätt personer i ditt nätverk för att konvertera dem till ambassadörer, eller till och med engagera dem i det ni gör är relativt lätt genom att söka ut dem via Klout. För några av dina fans eller kunder sticker ut mer än andra och via dem och deras nätverk kan du få ut ditt budskap, tjänst, produkt längre. En annan aspekt kan vara att hitta en större grupp i din målgrupp för direktbearbetning. Nu säger jag inte att man ska glömma sina andra kunder, men som i vilken klubb som helst så finns det alltid några som står bakom det röda snöret eleverade från de andra med stämpeln VIP. På samma sätt kan dessa influencers ingå i en grupp för viss fördelaktig särbehandling till er fördel.

Skapa ett Kloutkonto

På Klout skapar du lätt en profil genom antingen ditt Twitter- eller Facebookkonto genom att gå Klout och med ett klick logga in. Lägg sedan till de olika kanaler duär aktiv på och vips så är du ”up´n´running”. Klout kommer också snart till mobilen.

Fakta om Klout

Låt höra vad DU tycker

Har du några tankar angående Klout så är jag idel öra, skriv gärna en kommentar om det eller om du helt enkelt bara gillar inlägget. Alla åsikter är välkomna.