innehållsmarknadsföring-content-marketing-prosocyal-feffe-kaufmann

Varumärkets identitet ligger lika mycket utanför företaget. Ditt företags upplevelser och värderingar, oavsett vad som står i de fint formulerade policyer, ligger hos kunderna och hur de upplever er. Därför är det viktigt att kontinuerligt vara vaksam på kundernas behov. Ett bra sätt att underhålla relationen är med, håll i er för nu kommer det där uttjatade modeordet ni redan tröttnat på, Content Marketing.

Content Marketing ger företag ett sätt att kommunicera med potentiella och befintliga kunder utan att försöka sälja på dem något. Med innehållmarknadsföring är målet att skriva en informativ artikel som gynnar dina potentiella kunder, till exempel, svarar på frågor från en professionell synvinkel eller vägleda dem genom en komplicerad process. Artikeln är inte en pitch, inte heller är den fylld med marknadsförings propaganda. Istället engagerar det dina läsare för att det är relevant och värdefull för din målgrupp.

En sak man ska bära med sig är att innehållet i innehållsmarknadsföring sträcker sig längre än till ord. Det innefattar all multimedia som video, podcast, eller slideshares och är absolut också artiklar och bloggposter. Ett väl genomarbetat innehåll som rymmer lösningar på problem får ofta virala fötter och sprids oftare. Precis som välskrivna och matnyttiga pressmeddelande kan sluta som artiklar i tidningen.

Ett generellt mål med innehållsmarknadsföring är LÖS DIN MÅLGRUPPS OCH FRAMTIDA KUNDERS PROBLEM. Du som företagsägare eller anställd sitter på en expertstol av kunskap i detta avseende för att kunna lösa deras frågor och gåtor redan innan de ställs.

Nu när ni har lite mer förståelse för vad innehållsmarknadsföring innebär kanske du frågar dig själv: ”Varför ska jag frivilligt bjuda på min expertis till en online målgrupp utan att ens veta om de kommer handla av mig?

Låt mig förklara varför

innehållsmarknadsföring-content-marketing-prosocyal-feffe-kaufmann

1. Öka trafiken på din hemsida

Hela idéen bakom detta är att erbjuda lösningar på problem. Säg till exempel att du har en webbyrå. Ni är grymma på WordPress, den stora allmänhetens bloggverktyg. Att erbjuda tricks och tips för WP-användare kommer driva mer trafik till er sida. Målet är att bjuda på relevant information på ett schysst sätt utan inbäddade försäljningstricks. Återbetalningen på detta är att din läsarkrets kommer bygga upp ett förtroende och belöna er senare om de behöver era tjänster. Det finns en annan dold fördel men innehåll; det inkluderar relevant text för din sida fylld med sökbarhet och sökord. Bra för att kunna få nya kunder.

2. Generera en lista

Du kan också använda innehåll för att öka listan med potentiella kunder. Antingen genom nyhetsbrev eller genom riktade mejlkampanjer. Idéen är att bygga en lista som möjliggör er att kommunicera med er målgrupp, en målgrupp som du annars aldrig kunnat nå. Det är bara att inse att det inte längre fungerar att kasta erbjudanden och försäljningsargument runt sig något mer. Det är mer troligt att om ni hjälper att lösa problem som vilka plugins är bra att ha, fördelaktiga kommentarssystem, släpper gratis e-böcker i ämnet ni är kungar på eller användbar information från andra experter, så är sannolikheten större att de kommer att handla av er. Till och med ladda ner material och dela vidare det.

innehållsmarknadsföring-content-marketing-prosocyal-feffe-kaufmann

3. Minskar säljcykeln

Om du delar med dig av din ovärderliga kunskap och innehåll till dina prenumeranter genom till exempel nyhetsbrev så vinner du något viktigt som redan tagits upp, nämligen deras förtroende och tillit. Desto mer relevanta råd och kunskap du delar med dig, ju mer benägna kommer dina framtida kunder att vara att vända sig till dig för att köpa dina tjänster eller produkter.

4. Etablera din närvaro som expert

Det göttiga med att ge upp massa användbar information och kunskap är att det dröjer inte länge förrän man är personen som folk söker sig till för svar – man blir experten. Att dela med sig av sina hjälpsamma råd för problemlösning kommer att inrätta dig och ditt företag som en hjälpsam resurs, och över tiden kommer ditt företag anses ha svaren på deras problem. Men kom ihåg en sak bara – ge inte bort alla svaren!

Andra inlägg om kundrealtioner:

  1. Läs också Björns Liljas tankar runt kundservice. En annan aspekt av kundrelation som är minst lika viktig. http://rundkvadrat.com/2012/04/08/kundservice-som-marknadsforing/
  2. Ett inlägg hur en ambassadör för ett varumärke blir till: tillhttp://feffekaufmann.wordpress.com/tag/kundrelation/
  3. Från monolog till dialog – en sammanfattning från DMA 2012