Tänk mobilt – dessa ord har ett helt eget avsnitt under mina åtta månader som kommunikationsstudent på Medieinstitutet. Samtliga event och många föreläsare har predikat om detta. Det togs upp på SIME, Internetdagarna, Webbdagarna och många fler. Idag dök det upp igen när Maria Sarhammar och Johan Wistrand från Mobiento var och föreläste för oss.

Är internet viktigt för din verksamhet – då är en mobilsajt det också

Mobilsurfing kommer att gå om stationära datorer och laptops om ett år, visar statistik som Maria och Johan presenterade. Att mobilsurfing är här för stanna är ett faktum. I många länder som inte kunna ha samma utvecklingstakt som oss här i Sverige har hoppat över mycket av den infrastruktur vi har varit tvungna att utveckla för att steget direkt till mobilt användande. Delar av Afrika är ett sådant exempel. Än i idag finns det många som inte utvecklat eller anpassat sin sida för mobilen trots att de är beroende av internet för sin verksamhet.

Vad innebär detta?

Det är vitalt att veta att fler och fler hemsidebesökare surfar in på din hemsida via telefonen . Vad man bör ha i åtankarna med en mobilsurfare är att han eller hon är på väg någonstans. I och med denna rörelse är sparsmakad information viktigt. Det ska vara lättnavigerat och vara användarvänligt för snabba avslut oavsett om det gäller köp eller bokningar,  eftersom den mobila surfaren är mer benägen att ta snabba beslut.

För att inte göra besökaren irriterad krävs det att mobilsajten är snabb att ladda ner, fungerar väl oavsett plattform den visas på och att den är tydlig med välriktad information. Det finns mycket att förlora om sidan inte är optimerad till de vanligaste mobilerna.

8 tips på hur du gör din mobilsajt bättre

1. Förenkla, förenkla och förenkla din sida. Skala ner informationen till ett minimum och gör det enkelt och snabbt för din kund att komma till ett ”köp”. Ta reda på vad som är viktigt för din kund och bygg sajten strömlinjeformad där efter.

2. Planera och anpassa din sid-layout. Flera sidor tynger nedladdningen. Minimera bilder, särskilt stora och tunga bilder. All information på hemsidan kanske inte behövs. En person i rörelse har sällan tålamod att klicka runt sig på många olika sidor för hitta den information hon kan behöva för konvertering.

3. Förmedla samma varumärkeskänsla. Även om din mobilsajt kommer vara mer strömlinjeformad och mer sparsmakad än din hemsida på nätet så måste den reflektera essensen av ert varumärke både till design och väsen. Detta för ge dina gamla kunder en igenkänningsfaktor men även för de nya som senare surfar in på hemsidan.

4. Utnyttja tomrum och blanksteg. Motarbeta begäret att trycka in information överallt. Låt mobilsajten vara luftig för att ge det ett proffsigare och renare intryck, men även för att underlätta för besökare att navigera runt på pekskärmar utan pill och problem.

5. Undvik Java och Flash. Den uppenbara anledningen till att välja bort Flash är för att Apple-produkter inte stödjer Flash och de har inte gett något sken av att göra det i framtiden heller. 30 procent av samtliga sålda smartphones är nämligen Iphones och därför en betydande del som inte kan tillgodogöra sig den informationen. Likadant är det med Java, nästan 30 procent stödjer inte Java, och Java kan öka sajtens nedladdningstid betydligt.

6. Reducera mängden av information som besökaren måste tillhandahålla er. Att skriva på en pekskärm är inte lätt alla gånger. Speciellt inte när det är kallt. Genom att minimera mängden rutor att fylla i med förval eller droppmenyer blir användarupplevelsen bättre. Jag väntar fortfarande på den magiska One-sign-in-for-everything. Den hade revolutionerat m-commerce och m-life.

7. Omdirigera till mobilsajten. Se till att din sida känner av att det är en mobilbesökare som landat på er sida och omdirigera dem till era mobilsajt. Ge också möjligheten till er besökare att alltid återvända till er ”vanliga hemsida” när än personen behagar. Vissa har faktiskt tid och vill fördjupa sig.

8. Det är inte alltid nödvändigt att återuppfinna hjulet. Ta en titt på konkurrenter hur de löst utformningen på sin mobilsajt. Ta en titt på alla möjliga mobilasajter och få inspiration för optimera din.

Vad tycker du?

Skriv gärna en kommentar här under med dina funderingar kring ämnet. Håller du med eller tycker du att det är bara goja? Satsar du mobilt? Eller har du förslag på ämnen att blogga om? Gör din röst hörd här under!