Idag har jag (Andreas) och Alexandra deltagit i The Lange Show i Stockholm. Förväntningen inför kvällen var att bli underhållen och framförallt inspirerad i försäljningen. Båda dessa infann sig, men det viktigaste som hände under kvällen var att vi berördes in i hjärtat. Exakt vad en talare säger på scen är inte det som spelar roll, det som verkligen är viktigt är det som händer inne i människan som lyssnar.

Bland det starkaste som Per berättade om, var hur han några gånger varje år besöker Midnight Mission i Los Angeles. Bland de han brukar träffa där, finns före detta hemlösa som har en så stark vilja att lyckas, att ta sig ur den nedåtgående spiralen, att de startar företag och faktiskt lyckas. Det många av dem hade gemensamt var en passion, en vilja att lyckas men framförallt att förändra världen lite.

Denna vilja finns också i Prosocyal. Viljan att beröra. Att påverka. Att göra världen bara lite, lite bättre. Passionen som fanns inom mig, Dimitrij och Hjalmar redan innan vi startade Prosocyal, var passionen för ett fantastiskt kundbemötande. Varje företags mission måste vara att göra sina kunder inte bara nöjda, utan överväldigade. Missnöjda kunder MÅSTE tas om hand och göras nöjda. Hur kan vi bidra till det? Genom att visa för företag hur mycket de kan få ut av att överväldiga sina kunder. Genom att ge alla de som redan förstått det, ett verktyg för att kunna göra det även i sociala medier.

Vi tror att nyckeln till den här typen av förändring, är att man känner att man kan hjälpa, och samtidigt själv bli hjälpt. Nyckeln är att göra det lönsamt att överväldiga sina kunder på det här sättet. Kan vi synliggöra att konsumenter så otroligt gärna vill välja den leverantör som ger fantastisk kundservice, då kan vi gemensamt påverka. Kan vi visa att det är otroligt lönsamt att älska sina kunder, då förbättrar vi samtidigt världen.

Det här handlar givetvis inte om sociala medier. Inte om teknik. Inte om Prosocyal. Det handlar om att de av oss som jobbar med kundservice i olika slag, gör allt vi kan för att påverka de organisationer vi jobbar med åt det bättre. De av oss som leder företag, måste visa den egna organisationen varför vi gör det vi gör. Hur vi ska påverka våra kunders liv och göra dem överlyckliga. Om inte varje människa tar ansvar för att förbättra världen, blir världen inte bättre. Om vi inte försöker, garanterar vi misslyckande.

Vad tänker du? Hur kan du och jag, gemensamt och individuellt, bidra till målet? Kommentera nedan, maila mig eller tweeta så diskuterar vi.