Prosocyal

Tankar om sociala medier

Meny Stäng

Etikett: Facebook

Transparens och öppenhet vs falska fans och censur

Uppdatering: Meningen med inlägget är inte att säga säkert att fansen i fallet är köpta, utan att väcka frågan om att de kan vara det, och hur köpta fans påverkar affären. Läsaren får själv bilda sig en uppfattning om hur fansen tillkommit ut ifrån de fakta som finns.

Uppdatering 2: Jens har svarat med ett eget blogginlägg och jag har kommenterat. Utifrån de screenshots han visar, kan vi utläsa att han mycket riktigt fått sina fans via annonser på Facebook. Det är ungdomar från främst Filippinerna, Indien, Brasilien och Thailand. En målgrupp som inte känns helt 100% rätt för ett Malmöbaserad fotoföretag, men det är Jens beslut. Det här blogginlägget har främst varit motiverat av reaktionerna från Jens, i form av hans kommentar, avstängning och borttagning av kommentarer. Oavsett om du håller med mig eller inte, får du jätte-gärna kommentera här under. Jag lovar att alla kommentarer som följer svensk lag och är rumsrena kommer vara kvar.

Jens C Hilner - falska fans?

Jens C Hilner – falska fans?

Bakgrund till inlägget

Igår såg jag ett inlägg från fotografen Jens C Hilner på Givers Gain om att hans fanpage nått 10 000 följare. Det stack ut, eftersom jag vet att han relativt nyligen har startat den sidan. (Uppdatering: Sidan har funnits sen 2009, jag skrev felaktigt att den var nystartad.) Jens är också grundare av Givers Gain och promotar sitt eget material där väldigt starkt. Första steget för att kolla på tillväxten var att titta på statistiken för hans likes. Från 0 nya gillare per vecka till en topp på över 3000? Det kändes inte rimligt. Dessutom var merparten av de som gillat sidan från Filippinerna. Utifrån detta finns bara en slutsats att dra, det är med stor sannolikhet köpta fans det handlar om. Hade det här bara varit ett vanligt litet företag som i all okunnighet köper fans, hade jag inte gått ut med namnet. I det här fallet är det en person som stoltserar med att han är duktig på Facebook, att skapa framgång och affärer. Han vill föreläsa om Facebook, hur småföretagare ska använda det för att nå ut till sina kunder. Ett behjärtansvärt mål, absolut! Men kanske inte det man ska ägna tiden åt om man själv köper sina fans.

För att säkerställa att jag inte går ut med felaktig information, skriver jag en kommentar på Givers Gain. Jag får ett svar på bara några minuter. Ni kan se både min kommentar och svaret från Jens här under. När jag försöker svara igen, går det inte. Jag är avstängd från gruppen. Att kritisera grundaren, oavsett hur välunderbyggt det är, går inte. Att han själv kommenterade hur illa det var att en fan page tog bort kritik bara en vecka tidigare gör bara saken ännu värre. Han vet hur dåligt det är när man gör så, men gör ändå likadant när kritik kommer.

 Vad är då lärdomen?

Först och främst, skaffa dina fans på ärlig väg. Ett fan som får betalt för att gilla din sida är inte värt något. Det kan vara lockande att köpa 10 000 fans på en gång, det ser ju så bra ut! Men engagemangsprocenten kommer gå ner i källaren och stänga om sig. Inga nya affärer kommer av falska fans. Om du dessutom publikt ska utbilda andra i sociala medier, gäller det att du kan dem själv först. Det är inte heller riktigt i sociala mediers transparenta anda att ta bort kritik. Kritik är bra, kritik växer man med! Möt det med huvudet före, ta hand om kunderna på ett bra sätt och konvertera dem till nöjda kontakter istället. Censur hör inte hemma på Facebook! Öppenhet vinner mycket mer engagemang och visar att du är en äkta människa.

Min kommentar och Jens svar

Min kommentar och Jens svar

Google+, viktigare än man tror.

google-plus-feffe-kaufmann-prosocyal

Google+ vs Facebook

I januari i år passerade Google+ över 90-miljonerstrecket. Kanske inte det mest märkvärdiga streck om man jämför med Facebook´s överväldigande 850 miljoner anhängare. Eller för sätta det hela i ett större perspektiv 12,5 procent av jordens befolkning. Men nu är det inte Facebook som står i fokus utan Google+.

Båda är väldigt snarlika men på några punkter skiljer de sig åt och kräver därför olika strategier. Det man måste komma ihåg är att Facebook är ett genuint socialt nätverk, och det är dess styrka. Google + verkar vara ett socialt nätverk, men är egentligen en representation av utvecklingen och av användarnas beteende knutet till relevant innehåll, sökningar, upptäckbarhet, och anslutning.

Att Google+ är att räkna med är inte konstigt, speciellt inte om man ser till den nordiska marknaden då det är Google av alla sökmotorer som äger. Annat är det i USA där Bing, Yahoo och Ask tagit marknadsandelar.

Så vilka fördelar finns det för företag att gå med i Google+?

1. Du som företag kan följa dina kunder. Det blir lättare att konversera med din målgrupp. Man kan lättare ha koll på vad målgruppen har diskussioner kring, på så sätt får man nya möjligheter att interagera med dem. Det fina med melodin är att likt Facebook så väljer man själv vad olika följare ska se, så det skapar inga integritetsproblem.

brand-page-circles-prosocyal

2. Det går att separera kunder (alla man följer) in i olika segment. Via cirklarna kan man enkelt dela upp dem i VIP, nya kunder, konkurrenter etc. Därmed kan också olika meddelanden och budskap framföras till de olika grupperna för att bättre passa målgrupperna.

3. Hangouts är en grym gratistjänst. Det är videokonferenser via webbläsaren eller en mobiltelefon. Hangouts har stöd för videosamtal med upp till tio personer samtidigt och kan användas till en mängd intressanta saker för ditt företag. Det är bara upp till er var gränserna går.

4. Chatten inkluderar inte bara de man har i sina cirklar, utan även de som man har gmail-adresser till. Så via den kan man komma i direktkontakt med både kunder och anställda. Den fungerar också utmärkt

music-Google-Search1-prosocyal

5. Genom att låta någon i företaget agera ambassadör och ha en egen profilsida för företaget, kan man också hamna på förstasidan vid sökningar utan att slåss med de stora SEO-vargarna. Viktigt är att skriva in företagets namn i profilbeskrivningen eller ”om”-sektionen. En annan fördel med detta tillvägagångssätt är att man då kan följa personer, företag, konkurrenter och nya målgrupper utan att de följer en tillbaka. På Google+ Pages (företagssidan) kan man bara följa de som följer ens företag.

6. Google+ är även integrerat med rss-tjänsten Google Reader. Därför går det snabbt att dela med dig av intressanta artiklar till dina kunder eller anställda på Google+. Värt att nämna igen är nämligen att vara social. Fyll på med mycket mer än bara egen marknadsföring. Se till att ha dialoger med dina kunder och fyll på med relevant content som du hittar. Bjud på din kunskap. Ingen äger kunskap.

Slutsats

Jag anser att det är bra att etablera sig snarast möjligast på Google+. Visserligen har många Google-tjänster kommit och gått och nyligen stängdes Google-wave ner. Är man med från början och hunnit bli van vid forumet och alla dess möjligheter så har man redan där visat ryggen mot konkurrenterna och utökat försprånget.
Mycket tyder på att Google håller på att föra samman alla olika delar till en plattform, och det är en stor understödjande anledning till att Google+ kommer att fortsätta existera. YouTube som är en social plattform med film är stor nog att hålla ”plusset” på benen i kombination med alla andra Google-tjänster.

Kommentera gärna för eller emot. Tycker ni jag missat någon annan väsentlig del så lägg gärna till det här under.

I slutet av mars slår Facebook Timeline in isyxan i väggen

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

När du kommer till jobbet fredagen den 30 mars kommer er företagssida på Facebook se annorlunda ut. Timeline som redan funnits ett tag för privata konton kommer också inta företagssidorna permanent. Kanske visste du redan detta och påbörjat arbetet eller så kommer paniken nu att ta stryptag på dig.

Lugn bara, du har fortfarande tid på dig att sakta ta kontroll över situationen och ditt företags Timeline.

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

Hur kommer jag igång?

Högst upp på din sida dyker det upp en ruta som informerar att Timeline är igång. Genom att trycka på preview-knappen kan du redan nu komma igång med arbetet att anpassa er företagssida. Det fina med preview är att du kan pyssla i det fördolda och sidan kommer inte att ändras förrän du väljer att publicera.

Vad är skillnaden?

Den första stora skillnaden är att hela sidan kommer bli utformad efter en tidslinje uppdelat i två spalter. Det är lite stökigt för ögat i början men folk har redan börjat vänja sig. Era besökare kan med Timeline snabbt få en uppfattning om när ditt företag startats och stora händelser under vägens gång så som produktlanseringar, fusioner, och nyanställningar genom att bara scrolla igenom er Timeline.

Att byta kontor medför både positiva och negativa förändringar. Trots större och ljusare lokaler med utrymme att växa i kan plötsligt fredagsfikat bli tristare eftersom det inte längre finns ett bra konditori runt hörnet. Samma sak är det med Timeline. Din förbestämda landningssida försvinner men däremot kan olika inlägg markeras som viktiga så de håller sig kvar överst i flödet upp till sju dagar, istället som nu gradvis glida nedåt med att innehåll fylls på. Ni kan välja att exponera viktigare inlägg över de båda spalterna för att ges ännu mer uppmärksamhet.

prosocyal-timeline-facebook-feffe-kaufmann

Den nya layouten kommer med en rad förändringar. Det kommer medföra lite extra arbete vid konvertering till nya sidan eftersom profilbilden krymper och en ny fullbredds Cover photo födds. Precis som på din personliga Timeline.

För att börja med profilbilden så krymper den från 180 x 540px till 125 x 125px. Bakom din logotyp eller profilbild kan du nu lägga ett Cover photo. Den har storleken 851 x 315px. Det finns några saker att tänka på när du skapar denna bild. Det är inte okej att använda denna plats som en banner med erbjudanden och den får heller inte vara till största delen textbaserad. Var kreativ och personlig. Se till att dina besökare lockas in på er sida.

Dina sidor (custom tabs) som du själv kontrollerar får nu ett större utrymme att visuellt fördjupa och förmedla ditt varumärke. Från 520px till 780px. Så även här blir det merarbete.

Alla custom tabs och olika appar som ni lagt till på er sida kommer att hamna under en flik och visas som större thumbnails. Dessa går också att designa om för att se mer inbjudande ut för era besökare att klicka sig vidare på.

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

Ta kontrollen

Förbered dig innan du sätter dig med Timeline. Ha bilder färdiga i rätta mått så går det hyfsat snabbt att navigera sig i genom det hela. Låt hellre Facebooks isyxa huggas in hårt i väggen än smyga sig på dig bakifrån. En punkterad lunga (läs istället: en icke förberedd Timeline-sida) är inte hela världen. Vi överlever längre än vad man kan tro på en lunga men det är för den delen bara dumt att utsätta sig för det besväret.

Det finns två saker att bära med sig. Story telling och bilder. Via bilderna kan du fånga besökarna på ett helt annat sätt nu. Du har din tids axel, nu behövs historian. Så fyll den. Men även här kan det vara bra att tänka visuellt.

Du har tid på dig. Du har tid att göra det snyggt. Investera i framtiden och lägg ner lite arbete. Fånga ditt varumärke och snärj dina kunder. First impressions last ;)

Länkar för vidareläsning:

Duktiga företag lyssnar och skapar relationer i sociala medier

Att praktisera på Prosocyal innebär att jag får tillfälle att ägna sig åt en av mina favoritsysselsättningar. Nämligen att lägga näsan i blöt i olika sociala medier och se hur företagen uppför sig mot sina kunder. Många är de suckar som dragits och de hårtestar som slitits, men för ovanlighetens skull tänkte jag fokusera på det positiva som jag upptäckt när jag varit ute och kikat runt.

En sak som jag såg ganska snabbt är att vissa stora företag och organisationer som blir utskällda i det offentliga rummet nästan var och varannan dag ändå kan dölja arméer av duktiga twittrare och kundtjänstmedarbetare.

 

 

Statens Järnvägar är ett sådant exempel. Det är väl snarare en regel än ett undantag att idag svära satans järnvägars skitföretag över SJ:s försenade tåg och personal men vad gäller deras twitterverksamhet så är det bara att bocka sig.
Förutom sitt trevliga sätt är twittrarna föredömligt tydliga med när de är online,något som andra företag också borde tänka på. Att lägga upp en godmorgontweet och en stängningstweet är ett enkelt och billigt sätt att tydligt visa kunderna när de kan vänta sig svar.

 

Min tro är att detta förfarande markant minskar missnöjdhet hos kunder som ställer spontana frågor mitt i natten och blir besvikna “för att ingen är där”. Visst kan man tycka att ett resebolag skall hålla oss med onlinekundtjänst dygnet runt men tyvärr är vi inte där än.Låt oss hoppas på det i framtiden, vi får inte glömma att kundtjänst i sociala medier fortfarande bara är en liten bebis och av bebisar skall man inte kräva för mycket, då kan det hända att de går bakåt i sin utveckling.

Veolia är ett annat bolag som jag tittat närmare på, deras närvaro i sociala medier är inte på långt när lika utvecklad som SJ, för att illustrera skillnaden kan vi titta på företagens respektive gillamarkeringar på Facebook. SJ har 8526 st och Veolia 196. Dock måste man säga att Veolia verkligen jobbar hårt för sina kunder. Till skillnad mot SJ har kundtjänstpersonalen någon slags jourtjänst och svarar vid akuta trafiklägen på frågor långt in på kvällarna. Som sig bör signeras varje inlägg med medarbetarens namn.
Veolia anger på sin Facebooksida att de är online mellan 09-17 men ofta ser man dem alltså senare också. Enligt mig är detta något att se upp och vara ytterst tydlig med. Annars finns risken att ramla i fällan med sura användare som kräver svar dygnet runt. Dock är det hatten av till Veolia som går ut med höga ambitioner att ge kunderna vad de vill ha.

Vad gäller matjätten ICA och lite mindre matkedjan Willys såhar de skapat ett rejält buzz i sociala medier genom att gå ut hårt med att inte sälja nyårssmällare i sina butiker. Djurvänner över hela landet sjunger i samstämmig kör sitt lov över båda butikskedjorna. Willys som ingår i Axfoodkoncernen tillsammansmed Hemköp har aldrig sålt fyrverkerier men plockade snabbt upp nyttan av att lägga emfas på denna detalj i verksamheten över jul och nyår. Även om den här kampanjen kanske inte var tänkt som so me marknadsföring från början så är det just det som är styrkan i mediet. Att kunderna själva plocka upp och spinna vidare sådant som de tycker är viktigt.

 

 

Fritidsresor är ett annat household name som vi alla känner till. De finns på Facebook och Twitter och är aktiva i båda. En rolig grej som jag hittade i dag är en del i deras 50 -års firande. Flera fotoalbum med gamla bilder från 50 och 60 talen från reklambroscyrer.

Enligt mig en kul twist som kan funka mot flera målgrupper, både retroälskande 80 talister som mig själv och 40 talisterna som var med på resorna och minns tillbaka. Min uppfattning är att personlighet är av yttersta vikt när det gäller att skapa relationer i sociala medier. Som företag eller organisation kan man naturligtvis inte vara privat men personlighet har alla råd att kosta på sig, eller snarare har inte råd att inte vara. Jag fortsätter hävda, med en dåres envishet att kunder och användare är smarta och genomskådar ett företag som inte menar vad de säger.

De här företagen är stora organisationer som alltid kommer att få utstå mängder med kritik, därför kommer ni att hitta massor av skit när ni nu går in på deras Facebooksidor för att motbevisa mig. Här har jag valt att lyfta fram punktexempel på bra jobb.

Inga företag skadades under researcharbetet till det här blogginlägget.

 

© 2019 Prosocyal. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.