Prosocyal

Tankar om sociala medier

Meny Stäng

Etikett: Feffe Kaufmann

Behövs digitala testamenten?

Sommaren ligger runt hörnet och jag vill inte mörka ner denna ljuvliga maj med mörka mål på horisonten, däremot är jag konfunderad över behovet av så kallade webbtestamenten. Mer än någonsin lämnar vi digitala spår efter oss. De yngre generationerna har hela sina liv på nätet. Senast förra veckan såg jag i min twitterfeed att någon fått en födelsedagspåminnelse från en vän som gått bort förra året.

Behöver vi verkligen dem?

När internet var nytt och den större massan fortfarande besatt en okunskap om nätet fanns kanske behovet för tjänster som kunde ta hand om och stänga näras och käras konton efter de gått bort. I dags läget vågar jag säga att alla har någon i sin familj eller nära bekantskapskrets som besitter kunskapen att göra det.

Den 2 november 2011 valde det globala svensktstartade tjänsten Webwill stängas för alltid. Det finns fortfarande många liknade tjänster som mjölkar privatpersoner på pengar. Att ensamma människor utan anhöriga kan behöva dessa tjänster är jag fullt medveten om. Många svenska begravningsbyråer erbjuder dock den tjänsten utan långvarig prenumeration, säkert även många internationella begravningsbyråer.

Nu när vi alla börjar bli mer och mer digitaliserade och så småningom samtliga ser jag inte behovet av dessa tjänster. Det är förstorat problem som kan lösa snabbt genom att sammanställa samtliga konton själv och dess lösenord och ge dem till någon man litar på. Eller lägg dem i ett bankfack. Även så kan du lösa problematiken med din sista bloggpost som ligger i pipen och väntar.

Att betala konsultarvoden för personer som manuellt stänger ner dem är bara ett rån. Tills dess att tjänsterna löst problemet att kunna automatisera avstängningar av konton är dessa tjänster högst inaktuella. Nu med fler öppna API:er (om det går att att genomföra vet jag inte) kanske priserna kan sänkas väsentligt att det blir knappt värt att argumentera emot, eller belasta sina nära med besväret. Tills dess väljer jag att höja en röst emot dem.

Det är lite som att jag skulle starta ett företag som tar hand om personers extranycklar till deras hem istället för att du lämnar dem till din granne eller vän. I och för sig skulle det vara skönt att inom timmen, och till halva priset av en jourutryckt låsmed, få sin dörr öppnad. Kanske skulle vara ett företag att starta! Jag tror att med tiden så kommer problemet naturligt lösa sig självt.

Vad tycker ni?

Det är ett känsligt ämne och flera kommer säkert reagera på detta inlägg men diskussionen anser jag behövs. Låt höra din åsikt, vad tycker du egentligen och hur går dina tankegångar?

 

Klout – varför ska du bry dig

Jag kan inte säga att jag var varken imponerad eller överförtjust när Klout släpptes. Även efter det att jag signa upp och aktivt började titta mig omkring i Klout för att fördjupa mig. Men efter ett tag insåg jag fördelen med tjänsten. Klout är ett försök att addera metodik till det sociala nätverkandet och våra online interaktioner med varandra.

Din profil på Klout baseras helt enkelt på dina nätverksvanor. Desto mer aktiv du är på nätet i termer av nätverkande, mer människor du känner och följer och blir följd tillbaka ju bättre. Antingen via Facebook, Twitter, dina bloggar och många andra kanaler. Klout fungerar som en online-övervakare om hur väl du använder och samverkar med ditt nätverk. Du borde bry dig om Klout eftersom det sociala nätverkade påverkar och medför konsekvenser i det stora hela. Jag ska förenkla och punkta upp vad jag menar med kraften i socialt nätverkande:

  • Det är lätt att hitta likasinnade
  • Det är lätt att samlas och organiseras med sociala nätverk
  • Det skapar broar mellan olika nätverk och grupperingar
  • Det uppmanar till yttrandefrihet
  • Det är tillgängligt från överallt
  • Informationsspridning, allt ifrån tips till varningar

Klout i marknadsföringssyfte

Genom att använda Klout kan man strategiskt hitta olika personer som faktiskt aktivt influerar sitt nätverk för sitt syfte och engagera dem personligen. För att exemplifiera detta tänkte jag använda mig. Jag har nyligen varit över ett år på Twitter och började att använda kanalen på allvar i och med mina studier på Medieinstitutet som började hösten 2011. Och alla andra kanaler för den delen. Jag har också aktivt nätverkat IRL genom att närvara på av frukostseminarier och events runt om i landet. För att riktigt visa skillnaden tänkte jag jämföra mig med en stor mediapersonlighet, Adam Alsing, vars namn inte behöver någon närmare introduktion. För att vara på den säkra sidan så länkar jag hans namn.

Som ni ser över så har herr Alsing drygt hundra gånger fler följare på Twitter än jag med min 800 fina. Även på Facebook har han 2699 vänner mot mina 875. Alsings megafonteknik på sina kanaler utan interagering straffar honom hårt och gör honom inte till en fullgod ”influencer”.

Det lönar sig att leta efter dina influencers

Att lägga ner tid på att söka efter rätt personer i ditt nätverk för att konvertera dem till ambassadörer, eller till och med engagera dem i det ni gör är relativt lätt genom att söka ut dem via Klout. För några av dina fans eller kunder sticker ut mer än andra och via dem och deras nätverk kan du få ut ditt budskap, tjänst, produkt längre. En annan aspekt kan vara att hitta en större grupp i din målgrupp för direktbearbetning. Nu säger jag inte att man ska glömma sina andra kunder, men som i vilken klubb som helst så finns det alltid några som står bakom det röda snöret eleverade från de andra med stämpeln VIP. På samma sätt kan dessa influencers ingå i en grupp för viss fördelaktig särbehandling till er fördel.

Skapa ett Kloutkonto

På Klout skapar du lätt en profil genom antingen ditt Twitter- eller Facebookkonto genom att gå Klout och med ett klick logga in. Lägg sedan till de olika kanaler duär aktiv på och vips så är du ”up´n´running”. Klout kommer också snart till mobilen.

Fakta om Klout

Låt höra vad DU tycker

Har du några tankar angående Klout så är jag idel öra, skriv gärna en kommentar om det eller om du helt enkelt bara gillar inlägget. Alla åsikter är välkomna.

 

I slutet av mars slår Facebook Timeline in isyxan i väggen

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

När du kommer till jobbet fredagen den 30 mars kommer er företagssida på Facebook se annorlunda ut. Timeline som redan funnits ett tag för privata konton kommer också inta företagssidorna permanent. Kanske visste du redan detta och påbörjat arbetet eller så kommer paniken nu att ta stryptag på dig.

Lugn bara, du har fortfarande tid på dig att sakta ta kontroll över situationen och ditt företags Timeline.

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

Hur kommer jag igång?

Högst upp på din sida dyker det upp en ruta som informerar att Timeline är igång. Genom att trycka på preview-knappen kan du redan nu komma igång med arbetet att anpassa er företagssida. Det fina med preview är att du kan pyssla i det fördolda och sidan kommer inte att ändras förrän du väljer att publicera.

Vad är skillnaden?

Den första stora skillnaden är att hela sidan kommer bli utformad efter en tidslinje uppdelat i två spalter. Det är lite stökigt för ögat i början men folk har redan börjat vänja sig. Era besökare kan med Timeline snabbt få en uppfattning om när ditt företag startats och stora händelser under vägens gång så som produktlanseringar, fusioner, och nyanställningar genom att bara scrolla igenom er Timeline.

Att byta kontor medför både positiva och negativa förändringar. Trots större och ljusare lokaler med utrymme att växa i kan plötsligt fredagsfikat bli tristare eftersom det inte längre finns ett bra konditori runt hörnet. Samma sak är det med Timeline. Din förbestämda landningssida försvinner men däremot kan olika inlägg markeras som viktiga så de håller sig kvar överst i flödet upp till sju dagar, istället som nu gradvis glida nedåt med att innehåll fylls på. Ni kan välja att exponera viktigare inlägg över de båda spalterna för att ges ännu mer uppmärksamhet.

prosocyal-timeline-facebook-feffe-kaufmann

Den nya layouten kommer med en rad förändringar. Det kommer medföra lite extra arbete vid konvertering till nya sidan eftersom profilbilden krymper och en ny fullbredds Cover photo födds. Precis som på din personliga Timeline.

För att börja med profilbilden så krymper den från 180 x 540px till 125 x 125px. Bakom din logotyp eller profilbild kan du nu lägga ett Cover photo. Den har storleken 851 x 315px. Det finns några saker att tänka på när du skapar denna bild. Det är inte okej att använda denna plats som en banner med erbjudanden och den får heller inte vara till största delen textbaserad. Var kreativ och personlig. Se till att dina besökare lockas in på er sida.

Dina sidor (custom tabs) som du själv kontrollerar får nu ett större utrymme att visuellt fördjupa och förmedla ditt varumärke. Från 520px till 780px. Så även här blir det merarbete.

Alla custom tabs och olika appar som ni lagt till på er sida kommer att hamna under en flik och visas som större thumbnails. Dessa går också att designa om för att se mer inbjudande ut för era besökare att klicka sig vidare på.

Prosocyal-feffe-kaufmann-Companies-Branding-Examples-Facebook-Pages-Timelines-Web-Design-Virgin-America

Ta kontrollen

Förbered dig innan du sätter dig med Timeline. Ha bilder färdiga i rätta mått så går det hyfsat snabbt att navigera sig i genom det hela. Låt hellre Facebooks isyxa huggas in hårt i väggen än smyga sig på dig bakifrån. En punkterad lunga (läs istället: en icke förberedd Timeline-sida) är inte hela världen. Vi överlever längre än vad man kan tro på en lunga men det är för den delen bara dumt att utsätta sig för det besväret.

Det finns två saker att bära med sig. Story telling och bilder. Via bilderna kan du fånga besökarna på ett helt annat sätt nu. Du har din tids axel, nu behövs historian. Så fyll den. Men även här kan det vara bra att tänka visuellt.

Du har tid på dig. Du har tid att göra det snyggt. Investera i framtiden och lägg ner lite arbete. Fånga ditt varumärke och snärj dina kunder. First impressions last ;)

Länkar för vidareläsning:

© 2019 Prosocyal. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.