Prosocyal

Tankar om sociala medier

Meny Stäng

Etikett: öppenhet

Transparens och öppenhet vs falska fans och censur

Uppdatering: Meningen med inlägget är inte att säga säkert att fansen i fallet är köpta, utan att väcka frågan om att de kan vara det, och hur köpta fans påverkar affären. Läsaren får själv bilda sig en uppfattning om hur fansen tillkommit ut ifrån de fakta som finns.

Uppdatering 2: Jens har svarat med ett eget blogginlägg och jag har kommenterat. Utifrån de screenshots han visar, kan vi utläsa att han mycket riktigt fått sina fans via annonser på Facebook. Det är ungdomar från främst Filippinerna, Indien, Brasilien och Thailand. En målgrupp som inte känns helt 100% rätt för ett Malmöbaserad fotoföretag, men det är Jens beslut. Det här blogginlägget har främst varit motiverat av reaktionerna från Jens, i form av hans kommentar, avstängning och borttagning av kommentarer. Oavsett om du håller med mig eller inte, får du jätte-gärna kommentera här under. Jag lovar att alla kommentarer som följer svensk lag och är rumsrena kommer vara kvar.

Jens C Hilner - falska fans?

Jens C Hilner – falska fans?

Bakgrund till inlägget

Igår såg jag ett inlägg från fotografen Jens C Hilner på Givers Gain om att hans fanpage nått 10 000 följare. Det stack ut, eftersom jag vet att han relativt nyligen har startat den sidan. (Uppdatering: Sidan har funnits sen 2009, jag skrev felaktigt att den var nystartad.)  Jens är också grundare av Givers Gain och promotar sitt eget material där väldigt starkt. Första steget för att kolla på tillväxten var att titta på statistiken för hans likes. Från 0 nya gillare per vecka till en topp på över 3000? Det kändes inte rimligt. Dessutom var merparten av de som gillat sidan från Filippinerna. Utifrån detta finns bara en slutsats att dra, det är med stor sannolikhet köpta fans det handlar om. Hade det här bara varit ett vanligt litet företag som i all okunnighet köper fans, hade jag inte gått ut med namnet. I det här fallet är det en person som stoltserar med att han är duktig på Facebook, att skapa framgång och affärer. Han vill föreläsa om Facebook, hur småföretagare ska använda det för att nå ut till sina kunder. Ett behjärtansvärt mål, absolut! Men kanske inte det man ska ägna tiden åt om man själv köper sina fans.

För att säkerställa att jag inte går ut med felaktig information, skriver jag en kommentar på Givers Gain. Jag får ett svar på bara några minuter. Ni kan se både min kommentar och svaret från Jens här under. När jag försöker svara igen, går det inte. Jag är avstängd från gruppen. Att kritisera grundaren, oavsett hur välunderbyggt det är, går inte. Att han själv kommenterade hur illa det var att en fan page tog bort kritik bara en vecka tidigare gör bara saken ännu värre. Han vet hur dåligt det är när man gör så, men gör ändå likadant när kritik kommer.

 Vad är då lärdomen?

Först och främst, skaffa dina fans på ärlig väg. Ett fan som får betalt för att gilla din sida är inte värt något. Det kan vara lockande att köpa 10 000 fans på en gång, det ser ju så bra ut! Men engagemangsprocenten kommer gå ner i källaren och stänga om sig. Inga nya affärer kommer av falska fans. Om du dessutom publikt ska utbilda andra i sociala medier, gäller det att du kan dem själv först. Det är inte heller riktigt i sociala mediers transparenta anda att ta bort kritik. Kritik är bra, kritik växer man med! Möt det med huvudet före, ta hand om kunderna på ett bra sätt och konvertera dem till nöjda kontakter istället. Censur hör inte hemma på Facebook! Öppenhet vinner mycket mer engagemang och visar att du är en äkta människa.

Min kommentar och Jens svar

Min kommentar och Jens svar

Ärlighet varar längst i sociala medier!

När andra länder försöker begränsa sina medborgares användande av sociala medier och framför allt spridandet av kritik genom dessa så gör Sverige tvärt om genom att tilldela sitt högst officiella twitterkonto till vanliga (noga utvalda) medborgare.

Vad kan då ett företag lära sig om marknadsföring av vad @sweden har gjort? Var öppna och dela med er! De har vågat vara ärliga, de har gett makten åt folket. Visserligen utvalda delar av folket men ändå. Men de vill ge oss och hela världen en mer nyanserad bild av Sverige. Och det kan du som företagare också göra genom att våga gå över gränserna mellan branscher och lära dig av andra. För vad är @swedens knep egentligen, mer än att lämna över twitterkontot till praktikanten med en del avvikande åsikter och nya ingångar?

Att översätta en sådan här grej till mindre företag och organisationer borde inte vara så svårt. Det gäller såklart att välja sina evangelister noga. Med noga menar jag inte mesigt, att bara välja ja-sägare är inte rätt väg. Men att våga vara ärlig i sin marknadsföring borde ju helt klart vara det nya svarta. Alla som sysslar med sociala medier vet hur smarta våra konsumenter är. Hur skiftande våra målgrupper och hur vi måste fokusera på kommunikation och bemötande för att nå dit vi vill. Och det gör vi inte genom att twittra om gula vetefält, träskor, surströmming och blondiner eller genom att hålla klubb för inbördes beundran. Vi måste som företag vara så kompetenta att vi själva gör omvärldsanalysen för att sedan kan ta vara på och använda oss av den positiva och negativa kritik som kommer in.

Lika lätt som vi identifierar ett troll i kommentatorsfältet på aftonbladet.se, lika lätt identifierar kunderna ett trollande företag som enbart matar ut information, eller som kör med standardiserade svar i kundtjänsten.

Att låta kunderna vara delaktiga och ta deras råd och kritik på allvar kan bara vara av godo. Det är ju för kundernas skull vi befinner oss i social medier. Eller? Vad sa du där längst bak? Du är där för att tjäna pengar? Ok, sorry mannen, fel svar. Läs på hemläxan igen. Sociala medier är inte din kassako. Men de är lika viktigt om man tänker långsiktigt och vill bygga upp en god kundrelation. Det är där du som företagare lär dig lägga örat mot marken och lyssna. Det är där du lär dig hur nästa produkt ska utformas och det är där du får tag i den där värdefulla informationen som du tidigare fick betala dyra pengar för i form av klipptjänster, adressregister och enkätundersökningar.

@sweden har vågat ta steget ut i det utmanande landskap som är marknadsföring i sociala medier. Det tycker jag är en bra indikator på att det börjar bli dags att sluta se ner på mediet och verkligen inse vilka möjligheter som finns i transparens och respekt för kunden.

/Eva Axbrink

© 2019 Prosocyal. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.