Prosocyal

Tankar om sociala medier

Meny Stäng

Etikett: transparans

Transparens och öppenhet vs falska fans och censur

Uppdatering: Meningen med inlägget är inte att säga säkert att fansen i fallet är köpta, utan att väcka frågan om att de kan vara det, och hur köpta fans påverkar affären. Läsaren får själv bilda sig en uppfattning om hur fansen tillkommit ut ifrån de fakta som finns.

Uppdatering 2: Jens har svarat med ett eget blogginlägg och jag har kommenterat. Utifrån de screenshots han visar, kan vi utläsa att han mycket riktigt fått sina fans via annonser på Facebook. Det är ungdomar från främst Filippinerna, Indien, Brasilien och Thailand. En målgrupp som inte känns helt 100% rätt för ett Malmöbaserad fotoföretag, men det är Jens beslut. Det här blogginlägget har främst varit motiverat av reaktionerna från Jens, i form av hans kommentar, avstängning och borttagning av kommentarer. Oavsett om du håller med mig eller inte, får du jätte-gärna kommentera här under. Jag lovar att alla kommentarer som följer svensk lag och är rumsrena kommer vara kvar.

Jens C Hilner - falska fans?

Jens C Hilner – falska fans?

Bakgrund till inlägget

Igår såg jag ett inlägg från fotografen Jens C Hilner på Givers Gain om att hans fanpage nått 10 000 följare. Det stack ut, eftersom jag vet att han relativt nyligen har startat den sidan. (Uppdatering: Sidan har funnits sen 2009, jag skrev felaktigt att den var nystartad.) Jens är också grundare av Givers Gain och promotar sitt eget material där väldigt starkt. Första steget för att kolla på tillväxten var att titta på statistiken för hans likes. Från 0 nya gillare per vecka till en topp på över 3000? Det kändes inte rimligt. Dessutom var merparten av de som gillat sidan från Filippinerna. Utifrån detta finns bara en slutsats att dra, det är med stor sannolikhet köpta fans det handlar om. Hade det här bara varit ett vanligt litet företag som i all okunnighet köper fans, hade jag inte gått ut med namnet. I det här fallet är det en person som stoltserar med att han är duktig på Facebook, att skapa framgång och affärer. Han vill föreläsa om Facebook, hur småföretagare ska använda det för att nå ut till sina kunder. Ett behjärtansvärt mål, absolut! Men kanske inte det man ska ägna tiden åt om man själv köper sina fans.

För att säkerställa att jag inte går ut med felaktig information, skriver jag en kommentar på Givers Gain. Jag får ett svar på bara några minuter. Ni kan se både min kommentar och svaret från Jens här under. När jag försöker svara igen, går det inte. Jag är avstängd från gruppen. Att kritisera grundaren, oavsett hur välunderbyggt det är, går inte. Att han själv kommenterade hur illa det var att en fan page tog bort kritik bara en vecka tidigare gör bara saken ännu värre. Han vet hur dåligt det är när man gör så, men gör ändå likadant när kritik kommer.

 Vad är då lärdomen?

Först och främst, skaffa dina fans på ärlig väg. Ett fan som får betalt för att gilla din sida är inte värt något. Det kan vara lockande att köpa 10 000 fans på en gång, det ser ju så bra ut! Men engagemangsprocenten kommer gå ner i källaren och stänga om sig. Inga nya affärer kommer av falska fans. Om du dessutom publikt ska utbilda andra i sociala medier, gäller det att du kan dem själv först. Det är inte heller riktigt i sociala mediers transparenta anda att ta bort kritik. Kritik är bra, kritik växer man med! Möt det med huvudet före, ta hand om kunderna på ett bra sätt och konvertera dem till nöjda kontakter istället. Censur hör inte hemma på Facebook! Öppenhet vinner mycket mer engagemang och visar att du är en äkta människa.

Min kommentar och Jens svar

Min kommentar och Jens svar

Transparans eller konsten att döda ett varumärke i tre enkla steg.

I dagarna har företaget Ocean Marketing blivit en visa på nätet. Komplett med egen Youtubevideo och allt. Att Ocean Marketing gör en PR miss utan dess like genom att inte ta sina kunder på allvar och förnedra dem i sin kundtjänst är helt uppenbart, sådant händer allt som oftast, folk bråkar med kundtjänstmedarbetare. Vad som inte händer lika ofta är att Ocean Marketing fått vad de förtjänat och blivit granskade in på bara huden av ett uppbåd av jullediga internetjunkies som snabbt och lätt grävt fram att företagets hemsida är ett falsarium med inklippta artiklar, blogginlägg och till och med kopierade beskrivningar av företagets tjänster.

Om ni tyckte att Paypals miss i början av december var illa så är det inget emot detta. Paypal är ett multinationellt företag i bankbranschen med viktiga samarbetspartners. Ocean marketing är inte det. Ocean marketing är ett relativt litet företag som byggt upp sin verksamhet på att hantera PR åt sina kunder och som dessutom specialicerat sig på sociala medier och SEO.

Att deras anställda A: beter sig illa mot sina kunder B: inte begriper följderna av detta och C: att deras hemsida där de utger sig för att arbeta transparent, bygga sitt varumärke på ärlighet, integritet och något som de kallar “rättfram expertis” är en enda stor bluff, är naturligtvis fullständigt förkastligt.

Sättet som Ocenan Marketing blivit nedmoterade på visar med all önskvärd tydlighet att det inte lönar sig för företag att försöka bluffa på nätet idag. Återigen är det mantrat om respekten för kunden som måste tas om. Kanske var det så någon gång för länge sedan i landet Långtbortombergen att företag kunde uppföra sig i princip hur som helst mot sina kunder och ändå göra affärer och överleva,men de dagarna är förbi.

Visst kan man tycka att detta ställer höga krav på företag. Personligen tycker jag inte det, enligt min mening borde det vara självklart för företag att vara genuina och arbeta så transparent som det bara går. Inte bara för att det är det rätta att göra rent moraliskt utan också för att det i dessa tider är något av ett affärsmässigt självmord att göra något annat.

 

© 2019 Prosocyal. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.