Prosocyal

Tankar om sociala medier

Meny Stäng

Etikett: transparens

Transparens och öppenhet vs falska fans och censur

Uppdatering: Meningen med inlägget är inte att säga säkert att fansen i fallet är köpta, utan att väcka frågan om att de kan vara det, och hur köpta fans påverkar affären. Läsaren får själv bilda sig en uppfattning om hur fansen tillkommit ut ifrån de fakta som finns.

Uppdatering 2: Jens har svarat med ett eget blogginlägg och jag har kommenterat. Utifrån de screenshots han visar, kan vi utläsa att han mycket riktigt fått sina fans via annonser på Facebook. Det är ungdomar från främst Filippinerna, Indien, Brasilien och Thailand. En målgrupp som inte känns helt 100% rätt för ett Malmöbaserad fotoföretag, men det är Jens beslut. Det här blogginlägget har främst varit motiverat av reaktionerna från Jens, i form av hans kommentar, avstängning och borttagning av kommentarer. Oavsett om du håller med mig eller inte, får du jätte-gärna kommentera här under. Jag lovar att alla kommentarer som följer svensk lag och är rumsrena kommer vara kvar.

Jens C Hilner - falska fans?

Jens C Hilner – falska fans?

Bakgrund till inlägget

Igår såg jag ett inlägg från fotografen Jens C Hilner på Givers Gain om att hans fanpage nått 10 000 följare. Det stack ut, eftersom jag vet att han relativt nyligen har startat den sidan. (Uppdatering: Sidan har funnits sen 2009, jag skrev felaktigt att den var nystartad.)  Jens är också grundare av Givers Gain och promotar sitt eget material där väldigt starkt. Första steget för att kolla på tillväxten var att titta på statistiken för hans likes. Från 0 nya gillare per vecka till en topp på över 3000? Det kändes inte rimligt. Dessutom var merparten av de som gillat sidan från Filippinerna. Utifrån detta finns bara en slutsats att dra, det är med stor sannolikhet köpta fans det handlar om. Hade det här bara varit ett vanligt litet företag som i all okunnighet köper fans, hade jag inte gått ut med namnet. I det här fallet är det en person som stoltserar med att han är duktig på Facebook, att skapa framgång och affärer. Han vill föreläsa om Facebook, hur småföretagare ska använda det för att nå ut till sina kunder. Ett behjärtansvärt mål, absolut! Men kanske inte det man ska ägna tiden åt om man själv köper sina fans.

För att säkerställa att jag inte går ut med felaktig information, skriver jag en kommentar på Givers Gain. Jag får ett svar på bara några minuter. Ni kan se både min kommentar och svaret från Jens här under. När jag försöker svara igen, går det inte. Jag är avstängd från gruppen. Att kritisera grundaren, oavsett hur välunderbyggt det är, går inte. Att han själv kommenterade hur illa det var att en fan page tog bort kritik bara en vecka tidigare gör bara saken ännu värre. Han vet hur dåligt det är när man gör så, men gör ändå likadant när kritik kommer.

 Vad är då lärdomen?

Först och främst, skaffa dina fans på ärlig väg. Ett fan som får betalt för att gilla din sida är inte värt något. Det kan vara lockande att köpa 10 000 fans på en gång, det ser ju så bra ut! Men engagemangsprocenten kommer gå ner i källaren och stänga om sig. Inga nya affärer kommer av falska fans. Om du dessutom publikt ska utbilda andra i sociala medier, gäller det att du kan dem själv först. Det är inte heller riktigt i sociala mediers transparenta anda att ta bort kritik. Kritik är bra, kritik växer man med! Möt det med huvudet före, ta hand om kunderna på ett bra sätt och konvertera dem till nöjda kontakter istället. Censur hör inte hemma på Facebook! Öppenhet vinner mycket mer engagemang och visar att du är en äkta människa.

Min kommentar och Jens svar

Min kommentar och Jens svar

Senaste trenden – vara FLÄCKRIKTIG*

transparens-feffe-kaufmann-prosocyal-fläckriktig

Varför företag som beter sig mer mänskligt genom att visa sina flosker äger.

Definitionen av FLÄCKRIKTIG*

Motsatsen till fläckfri. En ny sammansättning av fläckfri och uppriktighet. Person eller företag som är ärlig med sina misstag och som gör något åt det istället för gömma och mörka problemet.
Konsumenter förväntar sig inte att företag är fläckfria. För den delen inte andra företag heller. Faktum är att konsumenter omfamnar och tar tills sig företag som är FLÄCKRIKTIGA* och trots att de har sina avigsidor och gjort sina misstag så kan de vara fantastiska. Att fela är mänskligt och vi känner alla igen oss i det. Vi gör alla misstag, förr eller senare. Varumärken som visar transparens, empati, generositet, ödmjukhet, flexibilitet, mognad, humor, karaktär och mänsklighet är framtiden.

Det finns två nyckelfaktorer som spär på denna trenden:

Mänskliga varumärken: Allt från avsky av kapitalistisk företagsverksamhet till påverkan av online-kultur (med sin ärlighet och direkthet),driver konsumenter bort från intetsägande, tråkiga märken till förmån för varumärken med viss personlighet.

Transparensens triumf: Konsumenterna gynnas av nästan total och fullkomlig transparens (och får ändå reda på brister), som en följd av en strid ström av lättillgängliga recensioner, läckage och betyg via nätet.

transparens-feffe-kaufmann-prosocyal-fläckriktig

Mänskliga varumärken

”Det ligger i människans natur att folk har svårt att verkligen få kontakt med, vara nära, eller egentligen lita på andra människor som (låtsas att de) inte har några svagheter, brister eller misstag i bagaget.”

Kunder förstår mer och mer att personlighet och vinst går att kombinera. Det finns massor av märken som går att relatera till dessa två punkter som WESC, Patagonia, Brämhults etc. Med alla företag som lyckas vara personliga, rimliga, hjälpfulla, roliga och i viss mån mänskliga ökar svårigheterna för traditionella företag att överleva. En undersökning från Havas Media från november 2011 visar att att de flesta skulle inte sakna om 70 procent av alla företag försvann.

Online-kulturen som är direkt, opolerad och till viss mån rå försvårar företag att gömma sig bakom en affärsmässig och anonym fasad. Bland människor och deras bloggar har öppenheten kontinuerligt ökat. Naturligt följd blir då att internets population kräver samma öppenhet från företag och myndigheter. Det finns två saker att tänka på varför det kommer fortsätta

Transparensens triumf

Att transparens kommer fortsätta vara en trend bland varumärken och företag är säkert. Den påtvingade öppenheten som Wikileaks och kunskapsgiriga individer bjudit regeringar, företag, varumärken och privatpersoner kommer inte sluta. Det är lika att förbereda för en värld där allt är tillgängligt. Med konsumenter som sannolikt kommer att ta reda på allt om dina produkter, tjänster och verksamheter ändå så är det lika att gilla läget.

prosocyal-feffe-kaufmann-fläckriktig-

Det finns två saker att tänka på:

1. Felfrihet är en illusion, och faktiskt en skadlig sådan. Isolerade negativa kommentarer dödar inte varumärken. I själva verket gäller det motsatta: människors förtroende för positiva recensioner som finns tillsammans med dem ökar. Konsumenterna är inte dumma, de vet att inga produkter kommer att tillfredsställa alla hela tiden.
60 procent av konsumenterna litar på omdömen mer när de ser både bra och dåliga betyg, medan 30 procent misstänkt censur eller fejkade recensioner om det inte finns någranegativa kommentarer eller omdömen (Källa: Reevoo.com, januari 2012).

2. Saker kommer att gå fel. Samtidigt som konsumenterna aldrig kunnat klaga mer högljutt, har nu också varumärken möjlighet att reagera och svara. Om klagomålen hanteras väl kan även brister bli ”fläckriktiga”och dåliga rykten dödas innan de tar eld. 76 procent av dem som klagade på Twitter fick inget svar från varumärket. Men bland dem som kontaktades gillade eller älskade 83 procent att varumärket svarade och 85% var nöjda med svaret (Källa: Maritz Research, september 2011).

Andra som skriver om transparens:

The transparent organisation

Transparens handlar om klarspråk

Transparens är en viktig konkurrensfördel

© 2019 Prosocyal. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.